Kiimingin Urheilijat
« Joulukuu 2017 »
Ma Ti Ke To Pe La Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


Riittävä määrä ruokaa tärkeää kiiinteytyjällekin

28.09.2017 16:20

Kiinteytyjän ruokavaliossa tulee olla määrällisesti riittävästi ruokaa

Syksyn saapuessa moni ihminen aloittaa uuden elämän. Valtaosa liikuntaharrastuksen aloittavista haluaa polttaa rasvaa ja kiinteytyä. Ravintoasiat ovat näkyvästi esillä viikkolehdissä, ja vuodesta toiseen samantyyliset jutut dieeteistä ja terveellisestä ruokailutottumuksista. Tekeekö tavallinen kunto- ja terveysliikkuja ravitsemuksestaan liian ison jutun eli olisiko kuntoilijan elämä helpompaa vähemmällä paneutumisella ruokaan vai tarvitaanko tietoa oikeasti?
- Ravintoasiat ovat trendikkäitä ja ne myyvät hyvin, sanoo ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen.

Hänen mukaansa ihmiset tarvitsevat tietoa edelleen myös ruoka-asioista. Osa on hyvin tietoinen ravintoasioista, osa taas ei. Verkossa ja lehdissä on paljon myös erityyppisiä tietoja, joten tavallinen kunto- ja terveysliikkuja voi olla kummissaan.

Orreveteläinen antaa kolme vinkkiä aktiivisen liikkumisen pitkän tauon jälkeen aloittavalle tai täysin uudelle liikkujalle. Ensimmäinen neuvo on, että syö riittävästi määrällisesti, älä pihtaa ruokaa. Toiseksi liikkujankin on hyvä muistaa säännöllinen ateriarytmi, suositeltavaa on syödä 3-4 tunnin välein. Kolmanneksi vinkiksi hän antaa hyvien hiilihydraattien syömisen.
- Ja muista nauttia hyvää rasvaa, älä syö pelkästään proteiinia, sanoo Orreveteläinen.
Mitä kannattaa jättää tekemättä kun starttaa liikunnallisen elämän ja tavoitteena on kiinteytyminen?
- Herkkujen liiallista syöntiä kannattaa vähentää, voit nauttia niitä kuitenkin kohtuudella.
Orreveteläisen mielestä kannattaa panostaa täysjyväviljaan ja vähentää höttöhiilihydraattien, kuten valkoista vehnäjauhoa ja/tai sokeria sisältävien tuotteiden käyttöä.  Runsaasti rasvaa sisältävät maitotuotteet ja lihat on hyvä jättää kauppaan.

Orreveteläisen mielestä proteiinin korostaminen on jo liiankin suurta ja sen myötä ruokavalion monipuolisuuteen pyrkiminen saattaa unohtua. Hän muistuttaa, että perusasiat ovat ne, mitkä kannattelevat liikkujan hyvinvointia ravitsemuksen näkökulmasta.
- Ruokavalion perusasioista löytyy erinomaista tietoa esimerkiksi syohyvaa.fi –sivustolta, vinkkaa Eija Orreveteläinen .

Imago+ Oy