Kiimingin Urheilijat

« Joulukuu 2017 »
Ma Ti Ke To Pe La Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


Yleisurheilu - Veteraanivaliokunta

  • Toimimme yleisurheilujaoston alaisuudessa. Osallistumme kaikkeen seuramme toimintaan: talkoisiin, varainhankintaan, kilpailujen järjestämiseen ja kilpailuihin.
  • Vastaamme suosion saavuttaneesta Kiimingin mallin mukaisesta ikääntyvien ihmisten lihasvoimaharjoittelusta Kimmoke-talolla.
  • Järjestämme vuosittain kahdet kansalliset veteraanien yu-kilpailut.
  • Veteraanimme osallistuvat eri kilpailuihin SM-tasolle saakka.

Kuntosalitoiminta

Kimmoke-talolla pidetään ikääntyvien ihmisten lihasvoimaharjoittelua kolme kertaa viikossa. Harjoittelussa käytetään ns. Kiimingin mallia/Taina Rantanen - Eero Eskola.

Harjoitteluajat ovat

  • maanantaisin klo 08.00 - 10.00
  • keskiviikkoisin klo 08.00 - 10.00
  • perjantaisin klo 08.00 - 10.00

Ikääntyvien ihmisten voimaharjoittelun hyödyllisyydestä Suomessa ja maailmalla tehdyt tutkimukset sekä ryhmiemme kokemukset kymmenen vuoden ajalta ovat yhtenevät.

Asiasta voi tiedustella:

  • Eero Eskola puh. 044 347 1856
  • Ulla ja Juhani Paakkola puh.0400 654162

JOS TUNNET VOIMIESI VÄHENEVÄN, TULE MUKAAN!


Lihasvoimaharjoittelu

Kokemuksia lihasvoimaharjoituksista:
Maanantaisin ja keskiviikkoisin kokoontuu Kiimingissä VePo-talolla hyväntuulinen joukko naisia ja miehiä, iältään 50 - 85 -vuotiaita, tapaamaan toisiaan voimaharjoittelun merkeissä. Jokainen meistä tekee oman harjoituksen, koska olemme voimiltamme erilaisia.

Kuitenkin me käytämme harjoituksen pohjana Wegnerin 1940 - 1950 -lukujen taitteessa kehittämää kolmen sarjan menetelmää. Kussakin sarjassa on vähän toistoja (6-8), ja sarjan kesto on 10 - 20 sekuntia. Kuormassa pyrimme 80 % maksimista. Palautumisaika on 1 - 2 minuuttia sarjojen välissä. Kokemuksen mukaan tällaisessa harjoittelussa syke ei juurikaan nouse.

Nykytutkimuksen mukaan meidän kehomme toimii samalla tavalla olimmepa 15- tai 85-vuotiaita, kunhan se vain saa oikeat ärsykkeet. Tosin ikäihmisillä harjoituspäivien välinen palautusaika on pidempi kuin nuorilla. Ryhmämme harjoitukset kestävät 1 - 2 tuntia.

Harjoituksen jälkeen joukko on edelleen hyväntuulinen eikä lainkaan uupunut. Harjoitellessa kannattaa kuunnella kehoa. Kipu on aina kehon antama viesti. Tällöin voi harjoittaa muita kehon osia. Harjoituksen alussa kannattaa tehdä muutama kevyt sarja, jotta lihakset tietävät, mitä aletaan tehdä.

Kannattaa muistaa, että muutama harjoitus ei vielä kesää tee. Kun on harjoitellut 1 - 3 kertaa viikossa kolmen kuukauden ajan, alkaa tuloksiakin näkyä. Lihaskuntoharjoittelulla annetaan keholle viestejä, että voimia vielä tarvitaan. Kannattaa myös muistaa, että juuri harjoitusten välisenä aikana keho kerää voimia saamiensa viestien perusteella seuraavaa harjoitusta varten.

Voimaharjoitteluterveisin
Eero Eskola
puh. 044 347 1856

Imago+ Oy